onsdag 14 januari 2015

det finns inga ord.

jag började med ett statusuppdatering men insåg rätt så snabbt att det skulle bli alldeles för långt.

jag har bott i större orter sedan många år tillbaka, östersund, uppsala och nu stockholm. jag möter människor som är ljusa, mörka, svenskar, utländska, bögar, korta, långa, kristna, muslimer, buddister. jag har sett pingstkyrkan och moskéer. rikets sal. även om jag har bott i sthlm sedan 2011 anser jag mig själv som en rejäl bonde. åker helst till jobbet i mjukisbyxor och bekväma skor. ibland samma tröja i flera dagar (tshirt och underkläder byts så klart varje dag). har väl 2-3 par "fin kläder" så att säga. har det som bäst i vår soffa. jag har ett jobb där det finns säkert 50-70 olika nationaliteter. många hårt arbetande. det finns de som har svårt för svenska men de har ändå tagit sig i kragen för att ordna ett jobb. för att komma in i det svenska samhället. min första bästa vän på jobbet, när jag jobbade i restaurangen, kom från Rumänien. Han flyttade till sverige för att få ihop ekonomin för hans fru och son som har allvarlig diabetes. kvar i Rumänien. han gick aldrig på gatan. och inte kunde han svenska innan han kom heller.

idag kom mina ögon över en delad länk som jag önskar att jag inte såg. jag har varit naiv och jag tror alltid gott om alla tills de gör mig illa. Vi väljer inte släkten, har någon sagt till mig tidigare. jag är så otroligt glad över den uppfostran jag har fått. mamma och pappa har fått mig att förstå alla människors lika värde. när jag var 13 år var inte mina föräldrar det bästa jag visste, men nu är jag evig tacksam.
Nyheten gällde att det finns planer på att det skall byggas en moské i varje kommun. varför inte tycker jag, lika väl som att det finns svenska kyrkor och alla dessa förgreningar av kristliga kyrkor, så bör det finnas moskéer. Jag anser att de har lika mycket rätt till att utföra sin tro i sina kyrkor, i sverige, lika mycket som vi har. Ja, det kommer att kosta. Men att driva ett land kostar, allt kostar.
Det som gjorde ont och har fått mig att bryta ihop ett flertal gånger idag är att jag har fått höra av människor jag älskar att muslimerna är bara här och kräver, arbetar inte etc. de bör inte kräva en moské utan vara tacksamma över att de lever. de är inte värda sin moské som de beter sig, bombar, våldtar, homofober som dom är. ska de bo i sverige måste de anpassa sig, de behövs inga fler muslimer som glider runt och lever på bidrag, de kan väl lika gärna gå i den svenska kyrkan eller så kan de lika gärna flytta till ställen där moskén redan finns. att bekosta dom en massa pengar på en kyrka är helt ologiskt.

när jag läste allt detta, blev jag bara mer och mer förtvivlad. och tårarna allt fler. (och vi undrar varje dag hur det kommer sig att främlingsfientliga partier bara växer och växer.) det finns säkerligen elaka muslimer och det är så tragiskt att de smutskastar hela religionen. det finns muslimer som är födda i sverige. och flera generationer tillbaka. varför får inte de har rätt till sin kyrka som de kristna har? ja det kostar. men de är lika mycket svenskar som jag. svenska kyrkor byggs. sverige är ett mångkulturellt land så det är inte mer än rätt att det skall finnas kyrkor till alla.
jag är fascinerad att människor tycker olika, rätt så förtjusande och gör vardagen lite mer spännande. vi kan hata vargar, vi kan älska dom, vi är socialdemokrater eller moderater. jag skiter i vilket. och jag älskar att göra lite humor av att vi alla tycker lite olika.
men när människor i min närhet inte kan se att alla människor är lika mycket värda, där går gränsen. då är det liv vi pratar om, då är det allvar.

Hela dagen har jag haft en mening i huvudet. det är från svenska hjältar-galan. Nunnan som säger:



jag kan till viss del känna att vi borde verkligen ta hand om de flyktingar vi har innan vi tar in fler. men nu fungerar inte riktigt det. människor flyr för sina liv och har inte tiden att vänta. har de inte tid till att packa sin väska eller ta med sitt gosedjur, hur kan de då ha tid till att vänta på att länder har det såpass gott ställt att  de kan ta emot dem. det kommer alltid vara ekonomisk brist på saker. vi kommer alltid att gnälla. på skolan. på sjukvården. vi är aldrig nöjda. kris och akut. krig. nej då finns det inte tid att vänta på pengar.

jag önskar att de i framtiden kan inse, att svenska kristna är lika mycket värda som svenska muslimer. det som gör mest ont är att de har betytt så oerhört mycket för mig genom åren, jag har alltid tyckt jag har haft två familjer. de har alltid funnits där. det sägs att blod är tjockare än vatten. men inte när de ser ner på en annan religion. de anser sig säkert inte att de tycker så, men de vill inte att det skall byggas moskér. för mig är det samma som att kristendomen är mer värd än islam.

idag hade jag verkligen behövt dig vid min sida. jag kan bara agera och tala utifrån mina personliga starka känslor. du hade hoppat in med ditt vokabulär, vetskapen och faktan. siffrorna. du var min bror och växte upp med samma människosyn. jag saknar dig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar